Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, których obroty roczne przekraczają 20 000 zł, mają obowiązek ewidencjonowania takich zdarzeń przy użyciu kasy fiskalnej. Muszą wydawać swoim klientom paragony fiskalne. Co trzeba zrobić, jeśli paragon został wystawiony błędnie? Czy można go anulować?
Anulowanie wystawionego błędnie paragonu jest możliwe, za pośrednictwem obowiązkowo prowadzonej przez podatnika ewidencji oczywistych pomyłek. Konieczne jest przy tym dokonanie korekty w podatkowej KPiR.
Możliwe błędy przy wystawianiu paragonów
Przy ewidencjonowaniu zdarzeń gospodarczych z wykorzystaniem kasy rejestrującej, każdorazowo przedsiębiorca lub jego pracownik, wystawia paragon fiskalny. Ewidencja z raportów dobowych i miesięcznych pozwala na prawidłowe ujęcie uzyskiwanych stopniowo przychodów w Księdze Przychodów i Rozchodów.
Błędy na paragonach fiskalnych się zdarzają i dotyczyć mogą one:
- braku realizacji danej transakcji,
- stawek podatku VAT,
- liczby sprzedanych towarów i usług,
- kwoty sprzedaży,
- daty ewidencji.
Zasadniczo wystawionego na kasie rejestrującej paragonu fiskalnego nie można wycofać i anulować. Nie można także go poprawić przy użyciu funkcji, jakimi dysponuje kasa. Co powinien zatem zrobić przedsiębiorca?
Anulacja paragonu - kiedy można ją zastosować?
Od 1 kwietnia 2013 wprowadzono w życie regulacje pozwalające na anulowanie paragonu z błędem. Podatnik posiadający kasę fiskalną musi prowadzić oprócz ewidencji za pośrednictwem KPiR, również ewidencję:
- zwrotów i reklamacji,
- oczywistych pomyłek.
Obie ewidencje wykorzystywane są do korygowania sprzedaży ujętej w pamięci kasy fiskalnej. Jeśli okaże się, że paragon został wystawiony z błędem, można go anulować. Polega to na dokonaniu w ewidencji oczywistych pomyłek odpowiedniego wpisy obejmującego:
- opis przyczyn dokonywanej anulacji,
- opis okoliczności błędu,
- wartość brutto transakcji,
- podatek błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży.
Należy także do ewidencji oczywistych pomyłek przy anulowaniu każdorazowo paragonu, dołączyć oryginał paragonu fiskalnego. Podatnik jednocześnie powinien poprawnie nabić na kasę fiskalną dokonaną sprzedaż towarów lub usług.
Dodatkowo należy anulować paragon w KPiR za pośrednictwem ujęcia korekty sprzedaży. Najpierw trzeba ująć cały przychód wykazany na łącznym raporcie okresowym, wraz z błędnie zaewidencjonowaną sprzedażą w kolumnie 7. KPiR, a następnie wpisać kwoty z błędnie wystawionego paragonu poprzedzone znakiem minus lub oznaczone kolorem czerwonym w tej samej kolumnie. W kolumnie 3. wpisuje się „EP miesiąc/rok”, a w kolumnie 6. „Korekta sprzedaży na kasie fiskalnej miesiąc/rok”.