Proekologiczne działania przedsiębiorstwa przyczyniają się do wzmocnienia jego pozytywnego wizerunku w świadomości docelowych odbiorców, jak i własnych pracowników czy kontrahentów.
Działania z zakresu ochrony środowiska naturalnego pozwalają na budowanie pozytywnego wizerunku firmy w jej otoczeniu bliższym i dalszym, co przekłada się na zwiększanie sprzedaży jej produktów i usług. Jakie praktyki CSR realizują polskie firmy?
Czym jest CSR?
Skrót CSR został zaczerpnięty od angielskiego wyrażenia „Corporate Social Responsibility” i oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu, która może, między innymi, uwzględniać ochronę środowiska. Firmy stosujące CSR w swojej działalności gospodarczej dbają o to, aby ich funkcjonowanie nie uderzało negatywnie w środowisko naturalne.
Jest to odpowiedzialność biznesu, traktowana jako spełnianie przez przedsiębiorców wszystkich wymogów formalnych i prawnych w taki sposób, aby respektować zasady ochrony środowiska.
Strategia prowadzenia perspektywicznej działalności gospodarczej powinna w tym samym stopniu uwzględniać kwestie ekonomiczne, społeczne i ekologiczne. Wrażliwość ekologiczna społeczeństwa w Polsce wzrasta. Konsumenci coraz chętniej sięgają nie tylko po ekologiczne produkty, ale również i te, które produkowane są przez firmy aktywnie włączające się w akcje dotyczące ochrony przyrody. Z perspektywy samego przedsiębiorcy, można na szereg różnych sposobów realizować działania CSR na rzecz środowiska naturalnego.
CSR w praktyce
Wprowadź politykę CSR w swojej firmie. Oszczędzaj i czerp korzyści. Zacznij od oszczędzania energii »
Jakie działania może podejmować mała lub średnia firma, aby wypełniać założenia CSR w zakresie ochrony środowiska naturalnego? W pierwszej kolejności może zapobiegać zanieczyszczeniom środowiska. Powinna zainwestować w zmniejszenie ilości odpadów, przekazywanie ich do przedsiębiorstw recyklingowych oraz oczywiście segregowanie.
Inną, częstą praktyką proekokogicznych firm jest skorzystanie z materiałów i półproduktów ekologicznych przy produkcji towarów lub przy okazji świadczenia usług na rzecz klientów.
Można zmniejszyć koszty środowiskowe funkcjonowania firmy stawiając na wypracowanie większej wydajności energetycznej.
Wszystko to prowadzi do poprawy stosunków z lokalną społecznością i zwiększeniem lojalności klientów. Proekologiczny konsument szybciej też wybierze towar firmy zaangażowanej pod względem CSR, niż produkt innej firmy. W konsekwencji można uzyskać przy minimalnych nakładach środków finansowych, długofalowe korzyści dla całego przedsiębiorstwa.