Setki tysięcy właścicieli kart debetowych korzysta z nich do wypłaty pieniędzy z bankomatów. Niektórzy spotykają się z niemiłą sytuacją zatrzymania karty przez to urządzenie. Co w takim przypadku trzeba zrobić?
Po zatrzymaniu karty przez bankomat banku, w którym klient ma konto, najprawdopodobniej będzie można ją odzyskać w ciągu kilku dni roboczych. Natomiast, jeśli to obcy bankomat zatrzyma nasz plastik, zostanie on zniszczony, z uwagi na względy bezpieczeństwa.
Dlaczego bankomat „wciąga” karty?
Bankomaty są tylko urządzeniami służącymi do wypłaty, a czasem także wpłaty pieniędzy (wpłatomaty). Ich oprogramowanie może ulec awarii, w wyniku czego omyłkowo bankomat może zatrzymać kartę płatniczą klienta.
Powodem zatrzymania karty może być awaria bankomatu albo jego wyłączenie się w trakcie dokonywania transakcji. Inną przyczyną może być trzykrotne pomylenie przez klienta kodu PIN lub zwykłe zagapienie się i pozostawienie karty w bankomacie przez założony czas - zwykle kilkadziesiąt sekund.
Czy zawsze odzyskamy kartę?
Niestety nie zawsze można odzyskać „zjedzoną” przez bankomat kartę. Jeśli urządzenie zepsuje się lub wyłączy w trakcie transakcji dokonywanej przez klienta, wówczas karta najprawdopodobniej zostanie zniszczona z uwagi na względy bezpieczeństwa. Wyjątkiem są sytuacje, w których wypłata gotówki kartą następuje w bankomacie banku, w którym klient ma konto. Jeśli dojdzie do zatrzymania karty, można ją odzyskać w placówce swojego banku. Każdy bank ma inne procedury w tym zakresie. Karta przechowywana jest jednak zwykle w placówce przez okres kilku czy kilkunastu dni od jej zatrzymania. Jeśli klient nie zgłosi się po jej odbiór, plastik zostanie zniszczony.
Obcy bankomat zniszczy kartę, bez względu na powód zatrzymania jej w urządzeniu. Dzieje się tak, ponieważ jest to zabezpieczenie przed przejęciem karty przez osoby niepowołane. Wtedy karty nie odzyskamy, a na barkach klienta spoczywa obowiązek skontaktowania się, najlepiej telefonicznie, ze swoim bankiem i zgłoszenie zastrzeżenia karty.
Jak odzyskać kartę?
W przypadku wciągnięcia przez bankomat karty płatniczej, najlepiej od razu skontaktować się z placówką, która odpowiada za daną maszynę. Numery telefonu powinny być podane na bankomacie. Jeśli wszystko jest w porządku, karta będzie gotowa do odbioru w oddziale banku w ciągu zaledwie kilku dni roboczych i będzie można ją odebrać całkowicie bezpłatnie, po podaniu i potwierdzeniu swojej tożsamości i podpisaniu odpowiedniego formularza.
Jeśli karta po zatrzymaniu przez bankomat zostanie zniszczona, to jej odzyskanie nie jest możliwe. Można jedynie złożyć wniosek o wydanie nowej karty przez infolinię lub bezpośrednio w placówce swojego banku. Operacja tego typu może być płatna.