
Problemy z terminowym ściąganiem należności prowadzić mogą nawet do utraty płynności finansowej przez przedsiębiorstwo. Co może zrobić firma, jeśli klient nie płaci na czas za wystawione faktury oraz rachunki za produkty i usługi?
Brak spływu należności na czas to duży problem dla płynności finansowej wierzyciela. Można zapobiegać takim sytuacjom, sprawdzając wiarygodność finansową klienta, a jeśli dojdzie już do zatoru płatniczego - podejmować zdecydowane działania windykacyjne.
Problem nawet 80 proc. polskich firm
Kłopoty z odzyskiwaniem należności dotyczą nawet 80 proc. firm w Polsce, jak wynika z badania „Audyt windykacyjny”, które zostało przeprowadzone przez Keralla Research na zlecenie Kaczmarski Inkasso - partnera Krajowego Rejestru Długów.
Brak spływu należności na czas naraża firmy na poważne problemy finansowe, które mogą doprowadzić w ostateczności także do bankructwa danego podmiotu. Może utrudnić funkcjonowanie na rynku, dlatego trzeba zrobić wszystko, aby nie doprowadzić do takich kłopotów.
Weryfikacja przed zawarciem transakcji
Zanim transakcja polegająca na sprzedaży produktów lub usług danemu klientowi czy partnerowi biznesowemu w ogóle dojdzie do skutku, powinien on zostać gruntownie sprawdzony. Taką weryfikację przed zawarciem transakcji, praktykuje tylko co druga polska firma. Jedna trzecia przedsiębiorców weryfikację przeprowadza tylko w stosunku do nowych kontrahentów, a zaledwie 8 proc. wówczas, gdy wartość samego zamówienia jest pokaźna.
Takie działanie może ustrzec przed powstaniem zaległości płatniczych. Ważne jest też, aby okresowo sprawdzać, czy dotychczas wypłacalny klient nie popadł w kłopoty finansowe, które mogłyby się negatywnie odbić na jego dostawcach.
Sprawdzanie sytuacji finansowej kontrahentów nie jest wyrazem braku zaufania w relacjach handlowych, ale powinno świadczyć o wysokim stopniu odpowiedzialności przedsiębiorcy za swoją firmę i wszystkich jej pracowników.
Jak weryfikować kontrahentów?
Decydując się na kompleksową weryfikację kontrahentów, z którymi firma zawiera umowy, można sprawdzać ich wiarygodność finansową na szereg różnych sposobów, m.in. w:
- KRS-ie - Krajowym Rejestrze Sądowym,
- BIG-ach - Biurach Informacji Gospodarczej (m.in. InfoMonitor).
Można też zasięgnąć informacji w branży, wśród innych firm lub poszukać danych o konkretnej firmie w internecie, na forach dyskusyjnych i w serwisach społecznościowych.
Niektóre firmy przed podpisaniem umowy z klientem proszą o dostarczenie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami w ZUS i podatkami w urzędzie skarbowym.
Plan ratunkowy
Co jednak, jeśli pomimo podjętych działań sprawdzających kontrahentów, płatności i tak nie zostaną dokonane na czas? Trzeba mieć odpowiedni plan awaryjny, który pozwoli szybko zażegnać niebezpieczną sytuację, jaką jest zachwianie płynności finansowej danego podmiotu.
Samo wysłanie po kilku dniach od upływu terminu płatności SMS-a z przypomnieniem lub wykonanie telefonu do kontrahenta raczej nie spowoduje, że ten dokona zapłaty.