Kredyt bankowy jest jedną z form finansowania działalności gospodarczej ze źródeł zewnętrznych. Jakich formalności powinien dopełnić przedsiębiorca, aby go uzyskać?
Przedsiębiorca dla uzyskania kredytu obrotowego lub inwestycyjnego musi złożyć do banku wniosek kredytowy wraz z wymaganymi załącznikami, zwłaszcza dokumentami rejestrowymi firmy, zaświadczeniami z US i ZUS oraz dowodami pozwalającymi na ocenę jego sytuacji finansowej.
Jak starać się o kredyt na bieżącą działalność?
W ofercie kredytowej dla firm znajdziemy między innymi w polskich bankach kredyty obrotowe i linie kredytowe dla przedsiębiorców. W obu przypadkach mamy do czynienia z kredytem, z którego pieniądze można wykorzystać na dowolny cel. Zwykle jest on związany z bieżącą działalnością firmy, a więc z obowiązkiem pokrycia przez przedsiębiorcę takich wydatków jak:
• wynagrodzenia pracownicze,
• płatności za faktury za dostawy towarów i wykonane usługi,
• opłaty za czynsz za lokal użytkowy,
• opłaty za media - prąd, gaz, wodę,
• opłaty za wywóz nieczystości i śmieci.
Kredyty obrotowe i linie kredytowe są udzielane w bankach przedsiębiorcom po złożeniu przez firmę wniosku kredytowego, dokumentów rejestrowych firmy - potwierdzenia nadania numeru NIP i REGON oraz wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Do wniosku przedsiębiorca powinien dołączyć ponadto:
• kopię podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów lub wyciąg z kilku ostatnich miesięcy z rachunku firmowego,
• kopię umów zlecenie i umów o dzieło zawartych z partnerami biznesowymi,
• ostatnie zeznanie podatkowe PIT,
• zaświadczenie o niezaleganiu z płatnością składek do ZUS i płatnością zaliczek podatkowych i podatków do Urzędu Skarbowego.
Na tej podstawie bank weryfikuje, czy firma posiada odpowiednio wysoką zdolność kredytową dla uzyskania kredytu obrotowego. Poza tym, dla uzyskania tego rodzaju zobowiązania przedsiębiorca nie może być wpisany na listę nierzetelnych dłużników i posiadać negatywną historię kredytowania w Biurze Informacji Kredytowej. Sprawdź, czy dostaniesz kredyt dla Twojej firmy »
Procedury bankowe przy kredycie inwestycyjnym
Nieco inne wymagania stawiają banki swoim klientom firmowym przy ubieganiu się o kredyt inwestycyjny, przeznaczony na szeroko rozumiane inwestycje, np. rozbudowanie parku maszynowego, floty firmowej czy też modernizację hali produkcyjnej. Kredyt inwestycyjny zaciągany jest w celu sfinansowania inwestycji, której zasadniczym celem jest zwiększenie lub utrzymanie bieżącej wartości majątku trwałego.
Podobnie jak w przypadku kredytu obrotowego, będą potrzebne wszystkie wymienione powyżej dokumenty i zaświadczenia, dołączane do wniosku kredytowego. Ponadto, kredyt inwestycyjny może wymagać od przedsiębiorcy złożenia do banku biznesplanu planowanego przedsięwzięcia oraz zaświadczeń o ustanowieniu zabezpieczenia spłaty zobowiązania. Wymagany będzie też wkład własny, w zależności od konkretnego przypadku i oferty bankowej może on wynosić 20-30 proc. całkowitej wartości inwestycji.
Zawsze przed podpisaniem umowy kredytowej, bez względu na to, czy będzie to kredyt obrotowy czy inwestycyjny, należy sprawdzić dokładne wymagania banku w stosunku do klienta i to, jakie załączniki do wniosku będą niezbędne do złożenia. Poza tym, warto prześledzić tabelę opłat i prowizji, która decyduje o ostatecznych kosztach kredytowych.