Standardem we współczesnym marketingu jest tworzenie w firmach programów lojalnościowych. Możliwość pozyskania dzięki nim wiernych, lojalnych klientów to jednak nie jedyny ich cel. Po co są konstruowane?
Program lojalnościowy ma zwiększyć zainteresowanie klienta ofertą, wyrobić jego lojalność, zatrzymać go przy firmie oraz zwiększyć jego zadowolenie ze współpracy z daną marką. To także sposób na łatwiejszą komunikację z klientem i profilowanie dla niego ofert.
Czy program lojalnościowy zwiększy grono klientów?
Niekoniecznie. Program lojalnościowy nie ma bezpośredniego przełożenia na pozyskiwanie nowych klientów przez firmę. Ma on za zadanie utrzymać lojalność dotychczasowych klientów, albo utrzymać tych, którzy dokonali już jednorazowego zakupu produktów bądź skorzystali z oferty usług. Konsument nie będzie wybierał oferty danej firmy tylko dlatego, że pozwoli on na gromadzenie punktów w programie lojalnościowym. Aby skłonić go do takiego wyboru potrzeba czegoś więcej.
Utrzymanie klientów
Prawdą jest, że dobrze skonstruowany program lojalnościowy prowadzi do zatrzymania klienta, który w zamian za zakupy może gromadzić punkty lojalnościowe. Działa to trochę na zasadzie wzajemności - konsument dokonuje zakupu, ale oczekuje w zamian rabatu np. z tytułu zgromadzonych punktów w programie lojalnościowym. Oferowany rabat musi być jednak na tyle atrakcyjny, aby przyciągnąć uwagę klientów.
Gromadzenie danych
Co prawda w dzisiejszych czasach duże znaczenie dla gromadzenia informacji wszystkich obecnych i potencjalnych klientów mają przepisy RODO, ale programy lojalnościowe potrafią być w dalszym ciągu cennym źródłem danych. Klient godzi się zwykle przy przystępowaniu do takiego programu na przetwarzanie danych osobowych, dlatego można na ich podstawie wiele dowiedzieć się m.in. na temat specyficznych preferencji klienta i sprofilować dla niego swoją ofertę, która go pozytywnie zaskoczy.
Kanał dotarcia do klienta
Klienci posiadający kartę programu lojalnościowego lub aplikację, mogą otrzymywać od danej firmy specjalne oferty - na maila lub pocztą tradycyjną bądź w aplikacji mobilnej. Można informować ich o bieżących promocjach i zmianach w ofercie firmowej. To znacznie tańszy sposób na dotarcie z informacją niż korzystanie z innych form marketingowych.