Z call center zazwyczaj wszystkim kojarzy się praca na tak zwanej słuchawce oraz tylko na chwilę, której podejmują się zwykle studenci lub osoby rozpoczynające pracę tuż po studiach.
Branża call center związana jest z obsługą klienta oraz procesem sprzedaży i obecnie dynamicznie się rozwija, a specjaliści specjalizujący się w telefonicznej obsłudze sprzedażowej klienta nie mają problemu ze znalezieniem pracy.
Zobacz jak szybko i łatwo można nauczyć się profesjonalnej obsługi klienta. Biznes-Firma poleca 60 minutowe szkolenie, dzięki któremu zostaniesz mistrzem w obsłudze klienta »
Poza procesem sprzedaży za pośrednictwem kontaktu telefonicznego mamy tutaj do czynienia również z obsługą smsów, czatów oraz przyjmowaniem zamówień w systemie elektronicznym. Branża ta obecna jest w wielu firmach i wykorzystywana w różnych gałęziach i sektorach gospodarki, nawet w administracji państwowej.
Doświadczenie w call center
Mimo że praca w call center postrzegana jako chwilowy punkt zaczepienia, często staje się zajęciem, którym zajmujemy się przez lata.
Zwykle jest to dobry kurs wchodzenia na rynek pracy gwarantujący zdobycie szerokiego zakresu umiejętności, w tym radzenia sobie w każdej sytuacji, w szczególności zarządzania stresem, negocjacji, perswazji, podzielności uwagi, podejścia do klienta - mówi Patrycja Mazur, ekspert Biznes-Firma w zakresie Zarządzania firmą i HR.
Najczęściej podczas pierwszych miesięcy pracy w call center pracownik przechodzi szereg szkoleń mających na celu zapoznanie go z ofertą danej firmy, nauczeniem prowadzenia rozmów, przygotowaniem do radzenia z "nieprzyjemnymi" klientami ora własnym stresem.
Dodatkowym plusem jest to, że o taką pracę może się starać właściwie każdy, kto posiada minimum wykształcenie średnie i jest komunikatywny.
Praca w call center
W pracy, która związana jest głównie z kontaktem telefonicznym z klientem, mogą występować różne działy, co wynika z faktu, że dzwoniący klienci borykają się z różnymi problemami, a to wymaga często wiedzy specjalistycznej.
Klient kontaktując się z biurem obsługi klienta oczekuje konkretnej i szybkiej porady, dlatego na tak zwanych słuchawkach spotkać można wielu specjalistów w danym zakresie, którzy są w stanie sprostać oczekiwaniom klientom - mówi Patrycja Mazur.
Przez telefon można obsługiwać nawet klientów VIP, dedykując im specjalnie wyszkolone do kontaktu z nimi osoby.
Wynagrodzenie
Im większa odpowiedzialność , kompetencje i rodzaj obsługiwanych klientów, tym wyższego wynagrodzenia możemy się spodziewać. Dużą rolę odgrywa również język w jakim obsługujemy. Przedział wynagrodzeń w telemarketingu to przede wszystkim podstawa, która jest uzależniona od specyfiki pracy, plus premie za jakość rozmów, wynik sprzedaży czy skuteczność.
Dobry telemarketer zarabia zazwyczaj w granicach 2-3 tysięcy zł na rękę. W firmach, które obsługują klientów w językach obcych, stawki mogą kształtować się znacznie wyżej.
Ścieżki kariery
Praca ta jest właściwym miejscem dla osób, które pragną się rozwijać i poszerzać swoje kompetencje. Call center często staje się początkiem ścieżki zawodowej. Organizacje, w których call center jest wewnętrznym działem firmy, stanowią zazwyczaj furtkę do wejścia w inne obszary firmy. Pracodawcy często bowiem preferują zatrudnić osoby już pracujące w firmie, stwarzając właśnie szansę rozwoju i awansu takim osobom.
Call center jest miejscem, gdzie najszybciej możemy awansować.
Po przepracowaniu od 3 do 6 miesięcy można się starać o pierwszy awans. Oczywiście by się tego podjąć, należy również posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz wychodzić z własną inicjatywą i pomysłami - podkreśla Patrycja Mazur.
Większość osób pełniących funkcje zarządcze w call center, zaczynała właśnie od pracy konsultanta.
Zapotrzebowanie na specjalistów, handlowców z tej branży jest bardzo duże, o czym świadczyć mogą ogłoszenia rekrutacyjne, a to jest z kolei dobra droga do dalszej kariery zawodowej, podczas której możemy nabyć wiele cennych umiejętności mogących przydać się na innych stanowiskach - podsumowuje Patrycja Mazur.